Pondělí, 20 března, 2023
Domů Aktuality Ceny za audiovizuální tvorbu TRILOBIT zamířily z Berouna do Dolních Břežan

Ceny za audiovizuální tvorbu TRILOBIT zamířily z Berouna do Dolních Břežan

Filmový a televizní svaz FITES uděloval své ceny Trilobit tradičně v Berouně a tento ceremoniál – obvykle přenášený Českou televizí – byl jedním z vrcholů zdejší společenské sezóny. Organizátoři se ale po řadě let rozhodli pro změnu – a tak se letošní lednové udílení cen přesunulo do prostředí evropského laserového výzkumného centra ELI Beamlines Fyzikálního ústavu AV ČR v Dolních Břežanech. V sobotu 22. ledna 2022 zde proběhlo slavnostní udílení ceny, které v přímém přenosu ČT art moderovala Světlana Witowská.

Hlavní cenu TRILOBIT BARRANDIEN 2022 získali producenti Aneta Hickinbotham a Leszek Bodzak a režisér Jan Pawłov Matuszyński za film NEZANECHAT STOPY. Porota oceňuje tento polsko-francouzsko-český koprodukční film pro skvěle umělecky uchopené zobrazení praktik totalitní moci. Příběh marného boje o spravedlnost a důstojnost je inspirovaný skutečnými událostmi z komunistického Polska 80. let dvacátého století. Pojednává o zdánlivé bezmoci běžných lidí, kteří se, ač právě oni komunistický režim pomáhali svrhnout, spravedlnosti nedočkali. Zároveň je film výpovědí o aroganci a cynismu diktátorských režimů napříč prostorem i časem.

Cenu TRILOBIT 2022 získal David Sís za režii dokumentárního filmu SNY O TOULAVÝCH KOČKÁCH. Cena byla udělena za výraznou poetickou formu filmové dokumentace života a tvorby původem českého výtvarníka, autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovaných filmů Petra Síse. Ten žije od osmdesátých let minulého století v New Yorku, kde vytvořil velké množství ojedinělých výtvarných děl. Dokument jeho sourozence, režiséra Davida Síse, představuje oba bratry v dialogu o poezii, kráse a cestě hledání prostoru pro svobodnou uměleckou tvorbu. Podobně jako jejich „rozpohybovaná“ kočka, která v animovaných sekvencích prochází Sísovými obrazy a ilustracemi.

Cenu TRILOBIT 2022 obdrželi za scénář Tomáš Feřtek, Matěj Podzimek a Michal Reitler a za režii Tereza Kopáčové a Tomáš Mašín – tvůrci televizního seriálu OCHRÁNCE. Desetidílný původní český seriál se scenáristicky i realizací – včetně citlivé práce s herci, kteří tu podávají vesměs nadstandardní výkony – vymyká domácí i zahraniční seriálové konfekci. Zdánlivě neřešitelný kulatý čtverec umění a masovosti na Kavčích horách vyřešit umějí. Recept tentokrát spočíval v napínavé nejednoznačnosti jednotlivých kauz i charakterů. A v preferenci postoje nejodvážnějšího, kterým je havlovská slušnost.

Cenu TRILOBIT 2022 získala Michaela Pavlátová za výtvarnou složku a režii animovaného filmu MOJE SLUNCE MAD. Oceněný film líčí osudy české studentky, která se přivdala do afgánské rodiny žijící v Kábulu, kde poznává život patriarchální společnosti pevně svázaný rodinnými a náboženskými tradicemi. Sledujeme nikoliv černobíle zobrazený střet západní a muslimské kultury, kdy strach z jinakosti vede k nenávisti a agresivitě. Navzdory scénám vzájemného nepochopení i krutosti, je snímek i příběhem o lásce a naději, naivitě, omezenosti i toleranci a hledání osobního štěstí. Je vyprávěn hravě, s lidskostí a ironickým humorem, v úchvatné výtvarné i filmařské kvalitě

Cenu TRILOBIT 2022 obdržel Miroslav Bambušek za scénář a režii hraného filmu LIDI KRVE. Porota TRILOBITU tradičně preferuje netradiční, originální básnické myšlení, které u filmu nemůže být jiné než myšlení v obrazech. Proto nemohl ujít její pozornosti celovečerní hraný debut dramatika a divadelního režiséra Miroslava Bambuška. Hra barev a rozpoutaná vizuální imaginace tu není jen mechanickým naplněním surrealistických pouček. Odkrývá zasuté vrstvy společenského nevědomí, kam jsme většinově vytěsnili stíny minulosti, jakým je i trauma z nikdy nepotrestaných českých poválečných zločinů na německých civilistech.

Cenu TRILOBIT 2022 obdržela autorka námětu, scenáristka a režisérka Adéle Komrzý za film JEDNOTKA INTENZIVNÍHO ŽIVOTA. Empatie, lidskost, respekt a otevřenost – to jsou principy, s nimiž lékaři paliativní péče přistupují k pacientům na konci jejich životní cesty. Podobně pojala svou autorskou dokumentární esej i Adéla Komrzý. Díky tomu není její film pochmurnou zprávou o posledních dnech nevyléčitelně nemocných, ale poselstvím naděje naplnit život do poslední chvíle a dožít ho důstojně. Názorně ukazuje, že paliativní péče je daleko více než péče o tělo nevyléčitelně nemocných, péčí o jejich duši.

Cenu VLADISLAVA VANČURY 2022 obdržel hudebním skladatel, dirigent, herec, mág i labužník života Jan Klusák za celoživotní dílo, jímž přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální i divadelní tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu.

Cenu MOC BEZMOCNÝCH získali Adéla Špaljová a Tomáš Etzler za film NEBE. Brilantní, hluboce lidská zpráva o životě lidí s handicapem v současné Číně názorně dokazuje, že podstata každého systému se projevuje v jeho vztahu k těm nejbezbrannějším. Dlouholetá znalost prostředí umožnila reportérovi s buldočí odvahou Tomáši Etzlerovi, za vydatné pomoci spolurežisérky a střihačky Adély Špaljové, zaznamenat příběh skupinky takových lidí. Lidí se štěstím, že se dostali do církevního hospicu, kde obětavé pečovatelky čelí tlaku nelidského režimu. Osobní příběhy se ve filmu prolínají s nemilosrdnými pohledy do temných zákoutí navenek úspěšné, a i u nás leckým obdivované, totalitní velmoci.

Zcela zvláštní cena CITRÓN: Adresátem této kritické ceny se stala Česká televize za dramaturgický plán hrané seriálové tvorby na rok 2022. Televize veřejné služby nemá za peníze koncesionářů dělat to, co jim komerční kanály poskytují za své. Proto nemá smysl bojovat o téhož diváka a na témže hřišti, na kterém se mezi sebou utkávají televize existenčně závislé na počtu uhranutých diváků například bezduchými imitacemi zahraničních kriminálních seriálů. Dramaturgickému výhledu na rok 2022 však právě takové seriály dominují. Předloňský Most či nedávný Ochránce jsou názorné příklady dlouho vyhlížených vlaštovek, které nové jaro na Kavčí Hory ani letos nepřinesou.

Kameel Machart
redakce Berounského regionu

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Výročí zapomenutého malíře a výtvarného pedagoga Václava Živce

Malíř, grafik, sochař, výtvarný pedagog a ilustrátor Václav Živec byl po celý život spjatý s naším regionem a na jeho dílo můžeme...

Přivítejte jaro na tradičním olešenském workshopu 25. března

V sobotu 25. března ve 13 hodin propukne v Olešné opravdové jaro. Pro malé i velké návštěvníky bude v sále místní restaurace...

Olešenský maškarní bál pro dospělé se vydařil

Letošní maškarní bál pro dospělé se v Olešné opravdu vydařil! Na parketě v sobotu 4. března rejdila spousta krásných masek a i...

Lesní stíny a duše krajiny – rozhovor se spisovatelem Martinem Kuškou

Martine, děkuji, že jste si na mě udělal čas. Jak se vám daří? Nový rok pro mě začal celkem...

Sál olešenské restaurace U zeleného stromu patřil dětem

V neděli 19. února 2023 patřil sál olešenské restaurace U Zeleného stromu dětem. Nejprve je čekala napínavá loutková pohádka Aleše Bílka „O...

V Muzeu berounské keramiky: Jura Lang – Keramika pálená dřevem

V Muzeu berounské keramiky probíhá výstava Jiřího Langa s názvem Keramika pálená dřevem. Výstava byla zahájena již v lednu vernisáží – z té jsou také fotografie....

Jules Verne zahájil výstavu dětských prací v berounské městské knihovně

V pondělí 27. února se v berounské městské knihovně uskutečnila vernisáž výstavy dětských prací žáků výtvarného oboru Základní umělecké školy Václava Talicha....

Krajinami svých dnů provede návštěvníky galerie Holandský dům v březnu fotograf Jiří Pavlis

Krajiny nejen z Berounska, Podbrdska, ale také okolí milovaného rybníka Drahotín na Plzeňsku představí v březnu na svých fotografiích Jiří Pavlis v galerii Holandský...
X