Sobota, 2 prosince, 2023
Domů Aktuality Ceny za audiovizuální tvorbu TRILOBIT zamířily z Berouna do Dolních Břežan

Ceny za audiovizuální tvorbu TRILOBIT zamířily z Berouna do Dolních Břežan

Filmový a televizní svaz FITES uděloval své ceny Trilobit tradičně v Berouně a tento ceremoniál – obvykle přenášený Českou televizí – byl jedním z vrcholů zdejší společenské sezóny. Organizátoři se ale po řadě let rozhodli pro změnu – a tak se letošní lednové udílení cen přesunulo do prostředí evropského laserového výzkumného centra ELI Beamlines Fyzikálního ústavu AV ČR v Dolních Břežanech. V sobotu 22. ledna 2022 zde proběhlo slavnostní udílení ceny, které v přímém přenosu ČT art moderovala Světlana Witowská.

Hlavní cenu TRILOBIT BARRANDIEN 2022 získali producenti Aneta Hickinbotham a Leszek Bodzak a režisér Jan Pawłov Matuszyński za film NEZANECHAT STOPY. Porota oceňuje tento polsko-francouzsko-český koprodukční film pro skvěle umělecky uchopené zobrazení praktik totalitní moci. Příběh marného boje o spravedlnost a důstojnost je inspirovaný skutečnými událostmi z komunistického Polska 80. let dvacátého století. Pojednává o zdánlivé bezmoci běžných lidí, kteří se, ač právě oni komunistický režim pomáhali svrhnout, spravedlnosti nedočkali. Zároveň je film výpovědí o aroganci a cynismu diktátorských režimů napříč prostorem i časem.

Cenu TRILOBIT 2022 získal David Sís za režii dokumentárního filmu SNY O TOULAVÝCH KOČKÁCH. Cena byla udělena za výraznou poetickou formu filmové dokumentace života a tvorby původem českého výtvarníka, autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovaných filmů Petra Síse. Ten žije od osmdesátých let minulého století v New Yorku, kde vytvořil velké množství ojedinělých výtvarných děl. Dokument jeho sourozence, režiséra Davida Síse, představuje oba bratry v dialogu o poezii, kráse a cestě hledání prostoru pro svobodnou uměleckou tvorbu. Podobně jako jejich „rozpohybovaná“ kočka, která v animovaných sekvencích prochází Sísovými obrazy a ilustracemi.

Cenu TRILOBIT 2022 obdrželi za scénář Tomáš Feřtek, Matěj Podzimek a Michal Reitler a za režii Tereza Kopáčové a Tomáš Mašín – tvůrci televizního seriálu OCHRÁNCE. Desetidílný původní český seriál se scenáristicky i realizací – včetně citlivé práce s herci, kteří tu podávají vesměs nadstandardní výkony – vymyká domácí i zahraniční seriálové konfekci. Zdánlivě neřešitelný kulatý čtverec umění a masovosti na Kavčích horách vyřešit umějí. Recept tentokrát spočíval v napínavé nejednoznačnosti jednotlivých kauz i charakterů. A v preferenci postoje nejodvážnějšího, kterým je havlovská slušnost.

Cenu TRILOBIT 2022 získala Michaela Pavlátová za výtvarnou složku a režii animovaného filmu MOJE SLUNCE MAD. Oceněný film líčí osudy české studentky, která se přivdala do afgánské rodiny žijící v Kábulu, kde poznává život patriarchální společnosti pevně svázaný rodinnými a náboženskými tradicemi. Sledujeme nikoliv černobíle zobrazený střet západní a muslimské kultury, kdy strach z jinakosti vede k nenávisti a agresivitě. Navzdory scénám vzájemného nepochopení i krutosti, je snímek i příběhem o lásce a naději, naivitě, omezenosti i toleranci a hledání osobního štěstí. Je vyprávěn hravě, s lidskostí a ironickým humorem, v úchvatné výtvarné i filmařské kvalitě

Cenu TRILOBIT 2022 obdržel Miroslav Bambušek za scénář a režii hraného filmu LIDI KRVE. Porota TRILOBITU tradičně preferuje netradiční, originální básnické myšlení, které u filmu nemůže být jiné než myšlení v obrazech. Proto nemohl ujít její pozornosti celovečerní hraný debut dramatika a divadelního režiséra Miroslava Bambuška. Hra barev a rozpoutaná vizuální imaginace tu není jen mechanickým naplněním surrealistických pouček. Odkrývá zasuté vrstvy společenského nevědomí, kam jsme většinově vytěsnili stíny minulosti, jakým je i trauma z nikdy nepotrestaných českých poválečných zločinů na německých civilistech.

Cenu TRILOBIT 2022 obdržela autorka námětu, scenáristka a režisérka Adéle Komrzý za film JEDNOTKA INTENZIVNÍHO ŽIVOTA. Empatie, lidskost, respekt a otevřenost – to jsou principy, s nimiž lékaři paliativní péče přistupují k pacientům na konci jejich životní cesty. Podobně pojala svou autorskou dokumentární esej i Adéla Komrzý. Díky tomu není její film pochmurnou zprávou o posledních dnech nevyléčitelně nemocných, ale poselstvím naděje naplnit život do poslední chvíle a dožít ho důstojně. Názorně ukazuje, že paliativní péče je daleko více než péče o tělo nevyléčitelně nemocných, péčí o jejich duši.

Cenu VLADISLAVA VANČURY 2022 obdržel hudebním skladatel, dirigent, herec, mág i labužník života Jan Klusák za celoživotní dílo, jímž přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální i divadelní tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu.

Cenu MOC BEZMOCNÝCH získali Adéla Špaljová a Tomáš Etzler za film NEBE. Brilantní, hluboce lidská zpráva o životě lidí s handicapem v současné Číně názorně dokazuje, že podstata každého systému se projevuje v jeho vztahu k těm nejbezbrannějším. Dlouholetá znalost prostředí umožnila reportérovi s buldočí odvahou Tomáši Etzlerovi, za vydatné pomoci spolurežisérky a střihačky Adély Špaljové, zaznamenat příběh skupinky takových lidí. Lidí se štěstím, že se dostali do církevního hospicu, kde obětavé pečovatelky čelí tlaku nelidského režimu. Osobní příběhy se ve filmu prolínají s nemilosrdnými pohledy do temných zákoutí navenek úspěšné, a i u nás leckým obdivované, totalitní velmoci.

Zcela zvláštní cena CITRÓN: Adresátem této kritické ceny se stala Česká televize za dramaturgický plán hrané seriálové tvorby na rok 2022. Televize veřejné služby nemá za peníze koncesionářů dělat to, co jim komerční kanály poskytují za své. Proto nemá smysl bojovat o téhož diváka a na témže hřišti, na kterém se mezi sebou utkávají televize existenčně závislé na počtu uhranutých diváků například bezduchými imitacemi zahraničních kriminálních seriálů. Dramaturgickému výhledu na rok 2022 však právě takové seriály dominují. Předloňský Most či nedávný Ochránce jsou názorné příklady dlouho vyhlížených vlaštovek, které nové jaro na Kavčí Hory ani letos nepřinesou.

Kameel Machart
redakce Berounského regionu

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Berounský advent 2023: Slet andělů, dobrá muzika a nové atrakce

Jak již napověděl ozdobený vánoční strom a připravené vánoční tržiště na náměstí, je tady advent! Ten berounský bude tradičně doprovázet řada kulturních akcí nejen...

Berounský salon prezentuje díla více než dvou desítek výtvarníků

Po dvou letech se opět prostory berounské městské galerie v Duslově vile zaplnily pestrou kolekcí výtvarných děl. Opět se otevřel berounský Salon. Podmínkou k účasti...

Sla(v)ný kalendář na podporu Klubu cystické fibrózy pomáhá

Už jste slyšeli o Sla(v)ném kalendáři pro rok 2024? Ne? Pak vězte, že jde o originální nástěnný kalendář, který je praktický, zdobí a zároveň...

Václav Šesták nenatrhá z nebe hvězd, a přesto věří, že natrhá

Slavnostní vernisáží v Galerii Starý zámek začala 9. listopadu výstava jedinečných děl malíře Václava Šestáka. Výstava nesoucí poetický název Nenatrháš z nebe hvězd byla zároveň příležitostí...

Hana Hrabáková v nové povídkové knize účtuje se středním věkem

Slavnostním křtem v úterý 21. listopadu v berounské městské knihovně byla uvedena mezi čtenáře nová kniha ze série Povídek ke kávě autorky Hany Hrabákové....

Alois Herout – král české stenografie

Jmenovat alespoň jednu osobnost české stenografie (nebo chcete-li těsnopisu či rychlopisu) by dokázal málokdo. Berouňáci by však mohli mít určitou výhodu. Řada...

Beseda s Jindrou Pavlišem o otužilcích v Hýskově

Chcete-li vědět více o otužování, o jeho historii, jak začít s otužováním, jaké jsou benefity otužování, vědecké poznatky o otužování apod., přijďte v pondělí...

„Anna Tyrolerová – Tvořím, tedy jsem…“ je název výstavy v Muzeum berounské keramiky

Anna Tyrolerová je výtvarnice, která vyhledává stále nové materiály. Tvoří autorskou keramiku, blízká je jí tedy hlína, ale přitahuje ji i prostý papír, látka...